Wednesday, September 17, 2008

Sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada

Mad Bomber pernah ditugaskan di Thailand sebanyak 2 kali dan pernah berpuasa disana. Inilah kali pertama Mad Bomber berada diluar negara pada bulan puasa walalupun dah banyak kali keluar negara tetapi tiada peluang berpuasa disana. Mad Bomber sempat menjelajah beberapa bandar dan kampung walaupun suasana agak tegang ketika itu dan bila berada dalam situasi genting begitu barulah kita akan bersyukur kerana berada di Malaysia yang aman damai dan bebas beramal ibadat. Mad Bomber sampai di suatu lokasi yang ditugaskan dan dimaklumkan oleh sahabat Mad Bomber dari Thailand bahawa seorang anggota polisnya baru sahaja terbunuh berdekatan tempat yang Mad Bomber berada..kena bom sejam yang lalu katanya...agak mendebarkan. Selesai tugas Mad Bomber sempat singgah disebuah kampung orang Islam beli murtabak untuk berbuka...cuma kampung itu yang agak selamat boleh singgah sebab Mad Bomber dinasihatkan tidak singgah di pekan nya kerana bahaya. Sepanjang jalan dari hotel penginapan ke tempat tugas mengambil masa 3 jam dan melalui banyak kg orang Islam. Agak sedih juga bila melihat anak-anak mereka dalam keadaan comot dan tidak terurus berada ditepi jalan. Mad Bomber terlintas juga dalam hati ...jika aku ditakdirkan berasal dari sini bagaimana agaknya keadaan Anisah, Aliah, Fatyhah dan Maisarah dengan pakaian yang comot dan hidup dalam serba kedaifan. Masa Mad Bomber beli murtabak ..mak cik yang jual tak nak terima matawang mereka tapi nak dalam ringgit. Mad Bomber tanya kenapa nak ringgit ..dia kata ringgit la bagus... lagi satu yg Mad Bomber bangga tentang negara kita...matawang kita lebih dikehendaki dinegeri orang. Keadaan rumah mak cik yang jual murtabak tu amatlah daif sekali..Mad Bomber tak tahu macamana dia nak menghadapi hari raya kelak. Bagaimana dia nak membeli baju raya untuk anak-anak dia yang masih kecil tu. Kueh apa yang dia akan sediakan...pastinya semuanya akan berhari raya dengan apa yang ada saja. Anisah, Aliah, Fatyhah, Maisarah dan Wawa telah ditempah baju kurung dan pasrtinya kalau tak SOGO mungkin Jaya Jusco atau Parkson akan dikunjungi nanti untuk aksesori raya yang lain, tapi anak-anak mak cik murtabak tu pastinya akan berhari raya dengan ala kadar saja... masa di Selambau Hill dulu masa nak raya beginilah ramai mak cik-makcik akan ke pajak gadai di Pekan Lama Sg. Petani...pajak barang kemas buat belanja raya, "apa nak buat anak-anak tau nak ada saja depa bukan tau kita ada duit ka tak dak" keluh seorang jiran Mad Bomber dulu. Mad Bomber sendiri pernah ikut arwah mak Mad Bomber pergi ke kedai pajak ni masa kecik-kecik dulu. Lepas arwah mak berbincang-bincang arwah Mak dihulur duit oleh tokeh cina kedai pajak tu... "buat belanja raya kata mak...dah berapa hari tak boleh motong" tambah mak. Mungkin dengan duit gadai barang kemas tu la Mad Bomber dapat baju raya, buat beli daging dan beli lain-lain persiapan raya.
Bertuahnya Anisah, Aliah, Fathyah, Maisarah dan Wawa gosok saja lampu ajaib aladin Mad Bomber semua dapat... tapi entahlah Mad Bomber sendiri tak tahu adakah mereka sentiasa memikir perit jerih Mad Bomber dan isteri bekerja untuk mendapat seringgit atau mereka pernah terfikir macamana Mad Bomber memikirkan Mak Cik Murtabak di Yala tu berhari raya. Harap-harap mereka akan sentiasa bersyukur dengan apa yang ada.

1 comment:

Pak Mus said...

Ala itu kat Yala masih wokey lagi my brother. Pak Mus (PM) ni dah biasa puasa kat Angola dan Sierra Leone. Takde juai ape pun. Peronah buke puase isap okok je!